Tuesday, April 04, 2006

Gudfadern till PC - en flopp.

När jag först hörde talas om att Gudfadern skulle bli spel blev jag glad. Ett GTA-liknande fast med Gudfaderns atmosfär. Det kunde ju inte bli annat än en kassasuccé. Sen läste jag att Electronic Arts stod bakom projektet. EA, och framförallt EA Sport, förknippar jag med budgetspel man lika bra kan klara sig utan. Att de skulle lyckas med bedriften att fånga atmosfären i Little Italy kändes som att begära att skolmaten skulle vara befriad från mänskligt hår.

De lyckades dock, mot alla odds, med att fånga atmosfären. Redan från början känner man igen sig i spelet, bland karaktärerna. Men sedan, själva styrningen. Vilken jävla flopp. Det är helt omöjligt att finna rätt sensitivity, inte för långsam men inte heller för snabb. Det går inte. Att "invert mouse", på eller av, inte gör någon skillnad är en annan sak.

Jag har precis kommit till scenen där Luca Brasi blir eliminerad, framför ögonen på Joe Pesci (min karaktärs namn), och det är nu Joes uppdrag att likvidera de som så småningom skickar paketet om att Brasi is sleeping with the fishes. Det hade kunnat bli så bra - det uppdraget - om jag inte sprungit rakt in i väggarna och haft noll kontroll över vad jag gjorde. Det gick inte att röra karaktären på ett bra vis, och istället för att hämnas på Lucas mördare blir man grinig över hur inkompetent ens karaktär är.

Gudfadern åker, tillsammans med lite damm och smuts, rakt ner i papperskorgen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home